Przegląd Podatku Dochodowego nr 22 (502) z dnia 20.11.2019
Wydatki z tytułu leasingu finansowego samochodu osobowego jako koszt kwalifikowany nowej inwestycji
Samochód osobowy został nabyty w ramach umowy leasingu finansowego zawartej w marcu 2019 r., tj. w trakcie obowiązywania zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE (zezwolenie uzyskane na podstawie rozporządzenia strefowego z 2008 r.). Czy wydatki z tytułu rat leasingu finansowego samochodu osobowego (auto prezesa zarządu spółki - użytek mieszany) mogą być uznane za kwalifikowane wydatki inwestycyjne?
W ostatnim czasie organy podatkowe prezentują korzystne dla podatników stanowisko, że wydatki z tytułu rat leasingu finansowego samochodu osobowego mogą być uznawane za kwalifikowane wydatki inwestycyjne w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej w specjalnych strefach ekonomicznych oraz przepisów o wspieraniu nowych inwestycji. Jednak - z uwagi na mieszany użytek wymienionego w pytaniu samochodu - organy te mogą wskazywać na brak faktycznego, bezpośredniego związku tych wydatków z nową inwestycją i działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną
Rodzaje wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną, stanowiących podstawę do kalkulacji limitu zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, przysługującego podatnikom prowadzącym na podstawie zezwolenia działalność w specjalnych strefach ekonomicznych, określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 121). W § 6 ust. 1 tego rozporządzenia określone zostało, że za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące m.in. ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.
Z przepisu tego wynika zatem, że co do zasady cena nabycia aktywów będących środkami trwałymi przedsiębiorcy, uzyskiwanymi w drodze leasingu finansowego może być uznana za "koszt kwalifikowany". Warunkiem jest jednak to, że wydatki te poniesione są na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia oraz wchodzą w zakres inwestycji skonkretyzowanej w toku procedury wydawania zezwolenia.
W przypadku zatem budynków, maszyn czy urządzeń oraz innych środków trwałych trwale wykorzystywanych na terenie strefy w związku z prowadzoną tam działalnością określoną w zezwoleniu, które jednocześnie nie są wykorzystywane poza tą strefą, nie budzi wątpliwości ich związek z daną inwestycją zrealizowaną na terenie strefy. Wątpliwości występują jednak wówczas, kiedy dany środek trwały wykorzystywany jest w znacznym stopniu również poza strefą.
Stanowiska organów podatkowych
We wcześniejszych stanowiskach organy podatkowe uznawały, że w przypadku kiedy dany środek trwały wykorzystywany jest w znacznym stopniu poza strefą, wydatki związane z nabyciem takiego środka trwałego nie mogą być uznane za wydatki kwalifikowane w rozumieniu wcześniej przywołanego rozporządzenia. Takie stanowisko znajdujemy m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 czerwca 2016 r., nr IBPB-1-3/4510-280/16/AB. Organ podatkowy - wskazując w niej na treść § 5 ust. 3 tego rozporządzenia - stwierdził, że: "(...) wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą publiczną mogą być wyłącznie tylko wydatki na zakup środków trwałych, które znajdą się na terenie specjalnej strefy ekonomicznej" i zanegował na tej podstawie możliwość zaliczenia do tych kwalifikowanych kosztów wydatków przedsiębiorcy poniesionych na zakup samochodów ciężarowych, wykorzystywanych przez przedsiębiorcę do transportu do kontrahentów produktów wytworzonych na terenie SSE.
Wskazać jednak należy, że nastąpiła zmiana stanowiska organów podatkowych, które pozwalają na zaliczenie do wydatków kwalifikowanych wydatków poniesionych na zakup - w tym w drodze leasingu finansowego - środków transportu, pod tym jednak warunkiem, że faktycznie związane są one z działalnością określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu. Za przykład takiego stanowiska posłużyć może interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 lipca 2017 r., nr 0112-KDIL5.4010.78.2017.1.ŁM, z 11 września 2018 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.261.2018.2.DP, czy z 20 lutego 2019 r., nr 0112-KDIL3-3.4011.400.2018.2.MM.
M.in. w przywołanej interpretacji z 11 września 2018 r. organ podatkowy uznał, że wydatki inwestycyjne na ruchome środki trwałe (samochody osobowe, komputery przenośne, telefony komórkowe) można ująć w wydatkach kwalifikujących się do objęcia pomocą w rozumieniu przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych, jeżeli poniesione one zostały "w celu realizacji działalności zgodnie z zapisami zezwolenia".
W przypadku jednak opisanego w pytaniu samochodu osobowego, w związku z jego "mieszanym" wykorzystywaniem - na cele działalności prowadzonej w strefie oraz na cele prywatne prezesa zarządu spółki prowadzącej taką działalność - trudno jest przesądzić, czy organy podatkowe zajęłyby równie korzystne dla spółki stanowisko.
www.LeasingFinansowy.pl - Leasing dla celów podatku dochodowego:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|